Modal Semiotics of Maronite Good Friday Chants - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Revue des Traditions Musicales des Mondes Arabe et Méditerranéen Year : 2012

Modal Semiotics of Maronite Good Friday Chants

Sémiotique modale des chants maronites du Vendredi saint

(1) , (1)
1
Nidaa Abou Mrad
  • Function : Author
  • PersonId : 951419
Toufic Maatouk
  • Function : Author
  • PersonId : 973064

Abstract

This article proposes a semiotic study of significant theological liturgical processes inference, associated with opposing concepts of resurrectionist redemption and crucial dolorism, in the grammatical modal elaboration of Maronite Good Friday chants. The modal semiotics makes a clear distinction between the intrasystemic significant processes, related to deep structures, such as melodic phrases nuclear indicators lines, on the one hand, and, on the other hand, the extrasystemic significant processes, focusing on surface structures of this phrasing and its rhythmic and scalar rearrangements, open to cultural stylistic interferences. The hypothesis posed by this article is that the resurrectionist redemptionist ethos of the traditional patristic liturgical theology of the Maronite Church, represented by the ancient Syriac hymns, is compatible with the semiotic intrasystemic process, while heterodox stigma of popular dolorism, represented by arabophone chants developed in the late nineteenth century, focus on extrasystemic semiotics and consist of fluctuating descending alteration of two notes in a traditional melody, which induces an afflictive ethos. (Translated by Joyce AKL, Centre of Languages, Antonine University).
Cet article propose une étude sémiotique de l’inférence des procès significatifs d’ordre théologique liturgique, liés aux notions opposées de rédemption résurrectionniste et de dolorisme crucial, dans l’élaboration grammaticale modale des chants maronites du Vendredi saint. La sémiotique modale opère une nette distinction entre le procès significatif intrasystémique, lié aux structures profondes que sont les lignes des indicateurs nucléaires des phrases mélodiques, d’une part, et, d’autre part, les procès significatifs extrasystémiques, intéressant les structures de surface de ce phrasé et ses réarrangements d’ordres rythmique et scalaire, ouverts à des interférences culturelles stylistiques. L’hypothèse que pose cet article est que l’éthos rédemptioniste et résurrectionniste de la théologie liturgique traditionnelle patristique de l’Église maronite, représentée par les hymnes anciennes de langue syriaque, est compatible avec le procès sémiotique intrasystémique, tandis que les stigmates hétérodoxes du dolorisme populaire, représenté par les chants arabophones mis au point à la fin du XIXe siècle, intéressent la sémiotique extrasystémique et consistent en la bémolisation fluctuante de deux degrés d’une mélodie-type traditionnelle, induisant un éthos afflictif.
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Origin : Explicit agreement for this submission

Dates and versions

hal-01231017 , version 1 (19-11-2015)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01231017 , version 1

Cite

Nidaa Abou Mrad, Toufic Maatouk. Sémiotique modale des chants maronites du Vendredi saint. Revue des Traditions Musicales des Mondes Arabe et Méditerranéen, 2012, Sémiotique et psychocognition des monodies modales (1), 6, pp.67-80. ⟨hal-01231017⟩

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