Hermeneutical Anaphatic Meaning of Tradition in the Musical East
Acception herméneutique anaphatique de la tradition en Orient musical
Abstract
This article explores the hermeneutical approach to the meaning of musical tradition in the Musical East, based on the work of Jean During. The recourse to the ternary logic of Cosinschi makes it possible to describe as anaphatic and sophianic this non-verbal hermeneutics, and thus as a counterpoint to the cataphatism of the musical hermeneutics of Kretzschmar, resulting from the expressionism and from the musical apophatism inherent to structuralism. This traditional musical hermeneutics is especially related to the Arab treaties of the modal grammatical tree structure and to the mystical interpretations developed within the framework of Christianity, Judaism and Islam.
Cet article explore l’acception herméneutique du sens de la tradition musicale en Orient musical, à partir de l’œuvre de Jean During. Le recours à la logique ternaire des Cosinschi permet de qualifier d’anaphatique et de sophianique cette herméneutique non-verbale, et ce, en contrepoint du cataphatisme de l’herméneutique musicale de Kretzschmar, issue de l’expressionnisme, et de l’apophatisme musical, inhérent au structuralisme. Cette herméneutique musicale traditionnelle est surtout mise en relation avec les traités arabes de l’arborescence grammaticale modale et avec les exégèses mystiques développées dans le cadre du christianisme, du judaïsme et de l’islam.
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